تمام چیزهایی که باید در مورد انرژی خورشیدی و استفاده از آن بدانید

درباره ارزش انرژی خورشید همین را بس که میزان دریافت انرژی توسط زمین از طرف خورشید در یک ساعت برابر با میزان مصرف سالانه انرژی توسط تمام بشر است. حال همین مطلب برای شرکت‌های بزرگی همچون گوگل کافی است تا باقدرت پا به عرصه ساخت پنل‌ خورشیدی بگذارند و از منافع سرشار موجود در آن بیشترین بهره را ببرند، البته انرژی خورشید انرژی قابل‌توجهی است ولی چگونگی تبدیل آن از حالت گرما به دیگر حالات انرژی کاری سخت و با بازده کم است، به همین دلیل این نوع فنّاوری هنوز جایگاه مناسب خود را به دست نیاورده است.

در این مقاله با یکدیگر به ابعاد این انرژی نو شناخته می‌پردازیم.
انرژی خورشیدی چیست؟

انرژی خورشیدی مانند  فنّاوری‌های دیگری که در رابطه با انرژی‌های تجدیدپذیر وارد بازار می‌شود به ما این امکان را می‌دهد تا هرچه بیشتر وابستگی خود را به انرژی‌های تجدید ناپذیر مثل سوخت‌های فسیلی کمتر کنیم، انرژی خورشیدی مانند دیگر انرژی‌های شناخته‌شده بی‌عیب و نقص نیست و مشکلات خاص خود را دارد ولی مزایای آن باعث شده که بشر برای گسترش و پیشرفت این انرژی همت بگمارد.

ستاره‌ای که در نزدیکی سیاره ما یعنی زمین قرار دارد و آن را به نام خورشید می‌شناسیم انرژی ساطع‌شده خود را از طریق واکنش‌های هسته‌ای درون خود تأمین می‌کند، بدین گونه که هیدروژن موجود در خورشید طی واکنشی به هلیوم بعلاوه انرژی تبدیل می‌شود و ما آن انرژی را دریافت می‌کنیم، نکته جالب این است  که امکان چنین تبدیلی بر روی کره ما هنوز به وجود نیامده است ولی می‌شود با کمک یک سری وسایل این انرژی تولیدی در یک ستاره دیگر را جمع‌آوری کرد و به‌صورت دلخواه تبدیل نمود و بعدازآن، از آن استفاده کرد.

البته در رابطه با پنل‌های مورداستفاده، خود به انواع و اقسام گوناگون تقسیم می‌شوند، و روش‌های جمع‌آوری این‌گونه انرژی‌ها نیز به دو دسته اکتیو و پسیو تقسیم‌بندی می‌شوند.

در زمینه بازده این‌گونه هیئت‌رئیسه‌ها، بایستی بیان داشت که بازده این پنل‌ها جزو معایب بزرگ این سیستم‌ها محسوب می‌شوند و بازده این پنل‌ها چیزی در حدود 20% است و مقدار قابل‌توجهی از انرژی خورشید را نمی‌توانند به‌صورت انرژی الکتریکی دربیاورند، در بهترین حالت و برای مواردی همچون ایستگاه‌های فضایی ناسا بازده این پنل‌ها چیزی در حدود 40% می‌رسد.
چرا بایستی به انرژی خورشیدی توجه داشته باشیم؟

امروزه مباحث زیست‌محیطی به مسائل روز جهان تبدیل‌شده است و بیشتر پژوهش‌ها و اختراعات و اکتشافات سمت‌وسوی این مباحث را به خود گرفته است، و اصولاً یکی از فاکتورهای مهم و تعین کننده برای ارزش‌گذاری اختراعات و نوآوری همین موضوع است، از طرف دیگر نیز کاهش روزافزون منابع فسیلی دلیل دیگری برای روی آوردن به سمت چنین انرژی‌هایی شده است.

از طرف دیگر انرژی خورشیدی آلودگی زیست‌محیطی ندارد و یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های آن علاوه بر در دسترس بودن و ارزان بودن و تجدیدپذیر بودن همین موضوع است، بنابراین به‌خودی‌خود توجهات هرچه بیشتر به این سمت کشیده می‌شود، حال  اگر بدانید که شما می‌توانید با کمک این فنّاوری درآمدزایی نیز برای خود داشته باشید هرچه بیشتر به اهمیت این فنّاوری پی خواهید برد، برای مثال در برخی از ایالات آمریکا دولت فدرال از 30% تا 80% وام به آن افرادی پرداخت می‌کند که داوطلبانه بجای مصرف برق موجود در شبکه سراسری بخواهند از برق تولیدی توسط پنل‌ خورشیدی استفاده کنند، که البته این وام و در کل هزینه‌های پرداختی صرفاً جهت نصب پنل‌های خورشیدی و وسایل الکتریکی موردنیاز آن است و در درازمدت شخص موردنظر دیگر هزینه نخواهد داشت.

حال که شما منزل خود را به پنل‌های خورشیدی مجهز کردید می‌توانید از برق مجانی استفاده کنید و دیگر نیاز به خرید برق از شبکه سراسری ندارید، در ضمن اگر شما برق تولیدی‌تان از میزان مصرفتان بیشتر باشد شما می‌توانید مازاد برق مصرفی خود را به شبکه سراسری بفروشید و خود به تولید کنند برق تبدیل شوید و از این طریق برای خود درآمدزایی داشته باشید.

حال جالب آن است که بدانید شما علاوه بر توانایی تولید برق از طریق انرژی خورشید می‌توانید آب گرم مصرفی منزل خود را از آن طریق تهیه کنید و در کل می‌توانید سیستم گرمایشی منزل خود را نیز از طریق انرژی خورشیدی تغذیه کنید که نتیجه آن عدم وابستگی شما به مصرف گاز نیز می‌شود.

جالب است که بدانید استفاده از آب‌گرم‌کن‌های خورشیدی در ایران در حال بیشتر شدن است.
چه چیزی اهمیت انرژی خورشیدی را بیش‌ازپیش بیشتر می‌کند؟

به گزارش سازمان ملل به‌احتمال 95% عامل اصلی تغییرات آب‌وهوای سیاره زمین و بالا رفتن دمای آن مصرف بیش‌ازحد سوخت‌های فسیلی توسط ساکنان این سیاره بوده است، که نتیجه این افزایش دما، تغییرات عمومی آب‌وهوای سیاره زمین و همچنین ذوب شدن یخچال‌های طبیعی و نتیجه آن افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها و به وجود آمدن سیلاب‌های بسیار شدید و طوفان‌های مخوف و افزایش کربن دی‌اکسید جو و کاهش میزان اکسیژن موجود در آب و  تغییرات در اکوسیستم جانوران و غیره است، حال که این دستاوردها را که تماماً نتیجه مصرف سوخت‌های فسیلی است را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که بایستی قبل از اینکه دیگر دیر شود کاری را برای نجات زمین و متعاقب آن نسل بشریت انجام دهیم، که بهترین این کارها روی آوردن و جایگزین کردن انرژی‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر مثل انرژی خورشید است.

اگر بخواهیم ازنقطه‌نظر اقتصادی و مقایسه‌ای با دیگر انرژی‌های موجود در بازار بررسی داشته باشیم متوجه می‌شویم که انرژی‌های فسیلی نسبت به میزان انرژی تولیدی‌شان بسیار ارزان‌تر از انرژی‌های پاک همچون انرژی خورشیدی و بادی هستند و حتی اگر بخواهیم جلوتر برویم متوجه می‌شویم که انرژی‌های فسیلی از انرژی‌های هسته‌ای نیز ارزان‌تر تمام می‌شود، برای همین موضوع است که استفاده از انرژی‌های فسیلی کماکان جزو محبوب‌ترین‌ها قرار دارند.

در کل علاوه بر هزینه زیاد و فنّاوری بسیار پیشرفته و بازده کم اگر یک بررسی در طولانی‌مدت داشته باشیم متوجه می‌شویم که این سبک از انرژی‌ها ارزان‌تر تمام خواهند شد، زیرا مثلاً اگر ما بخواهیم تمام هزینه‌های مؤثر در یک  شرایط محیطی را موردبررسی قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که هزینه‌های زیست‌محیطی انرژی‌های فسیلی بسیار بیش از هزینه‌های تمام‌شده برای انرژی‌های پاک مثل انرژی خورشیدی تمام خواهد شد. از طرف دیگر سلامت افراد نیز با مصرف نکردن انرژی‌های فسیلی بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و کیفیت زندگی بسیار بالاتر خواهد رفت.