برد دیزل ژنراتور چیست و به چه منظوری استفاده می شود؟

برد دیزل ژنراتور یک قطعه حیاتی است که بایستی حتما در جلوگیری از خرابی دیزل ژنراتور و موتور برق مورد استفاده قرار گیرد. عملکرد آن مانند یک چراغ راهنمایی و رانندگی است که کلیه پارمترهای اساسی از قبیل دمای آب _ فشار روغن _ ولـتاژ _ دور موتور _فرکانس و… را علاوه بر نمایش،کنترل و حفاظت می کند. به این صورت که اگر پارامترها دارای مقادیر مجاز باشند مانند چراغ سبز راهنما و رانندگی به دیزل ژنراتور اجازه ادامه فعالیت را می دهد و چناچه اندازه یک پارامتر به محدوده غیر مجاز نزدیک شود مانند چراغ زرد ، برد کنترل دیزل ژنراتور اعلام آلارم کرده اما کماکان به دیزل ژنراتور اجازه کار و فعالیت می دهد ولی چناچه اندازه آن پارامتر کمتر و یا بیشتر از حد نرمال باشد و وارد محدوده غیر مجاز شود، برد دیزل ژنراتور مانند چراغ قرمز باعث خاموش شدن دیزل ژنراتور می گردد و به این ترتیب برد کنترل دیزل ژنراتور مانع از آسیب دیدگی دیزل ژنراتور می شود. کنترلر دیزل ژنراتور یا به اصطلاح برد کنترل دیزل ژنراتور همانند مغز انسان برای دیزل ژنراتور عمل می کند.
برد دیزل ژنراتور به دو منظور استفاده قرار می شود:

1. حفاظت و کنترل دیزل ژنراتور و نیز مصرف کننده (اعلام آلارم و احیانا شات دان برای حفاظت از کمیت های الکتریکی و مکانیکی دیزل ژنراتور و مصرف کننده).

2. نحوه عملکرد و راه اندازی دیزل ژنراتور((عملکردهای دستی ،اتوماتیک امرجنسی،پارالل سنکرون و …))

برندهای مختلف برد کنترلی دیزل ژنراتور در بازار موجود می باشد که پر مصرف و مرغوب ترین آنها برد دیزل ژنراتور wood ward آلمان و برد دیزل ژنراتور دیپسی( deepsea ) انگلستان است.