عیب یابی سیستم خورشیدی

عیب یابی یک سیستم برق خورشیدی معمولا به این معناست که

بار به درستی کار نمی کند و یا اساسا قطع است.

اینورتر به درستی یا اصلا کار نمی کند.
آرایه ولتاژ لازم را ندارد و یا کلا ولتاژ و یا جریان ندارد.
از آنجایی که صاحب خانه عموما صلاحیت انجام تعمیرات را دارا نیست ، باید یک برقکار حرفه ای سیستم را چک و مشکلات را بر طرف نماید.

مشکل بار load
اولین اقدام چک کردن کلید هاست. آیا خاموشند؟ اگر اینطور است روشنشان کنید. ضمنا مطمئن شوید که برق به سیستم متصل است، با یک ولت سنج از وجود ولتاژ مناسب در محل اتصال بار اطمینان حاصل کنید. سپس فیوزها و (مدار شکن) ها را چک کنید. آیا سوخته اند و یا مشکلی دارند؟ اگر اینگونه است محل عیب را مشخص نموده و آنها را درست کنید و یا در صورت لزوم تعویض نمایید. اگر آنها مشکلی ندارند بار موتوری وجود دارد ممکن است مدار شکن حرارتی داخلی معیوب باشد. و یا اتصال مدار باز در موتو اتفاق افتاده باشد. در این صورت بار دیگری را به سیستم متصل نمایید و عملکرد آنرا ارزیابی کنید.

به دنبال سیم های پاره شده و هر اتصال آزاد دیگری بگردید. تمامی محل های اتصال را که کثیف شده اند پاکیزه نمایید و سیمهای خراب را تعویض کنید.در حالی که برق قطع است تمام مشکلات مربوط به زمین سیستم را اصلاح کنید.فیوز ها را تعویض کنید و کلید ها را دوباره روشن کنید. اگر باز هم فیوز ها سوختند و یا کار نکردند مشکلی کوتاه مدت وجود دارد که می بایستی شناسایی و تعمیر شود. اگر بار به درستی کار نکرد ولتاژ سیستم را در محل اتصال چک کنید. ولتاژ کم ممکن است به این معنا باشد که سیمی که مدار را تغذیه می کند بسیار نازک و بلند است و باید برای جلوگیری از تلفات ولتاژ اصلاخ شود. همچنین ممکن است بار بسیار بیشتر از ظرفیت سیمهای مدار باشد. در این صورت مقدار بار در مدار را کم کنید و یا از سیمی با قطر بالاتر و مناسب جریان بار بهره جوئید.

مشکل اینورتر

کمبود توان خروجی از اینورتر ممکن است ناشی از سوختن فیوز یا مدار شکن معیوب یا سیم قطع شده ، مشکل در اتصال سیم ها و یا قطع هر کدام از اتصالات داخلی اینورتر باشد ( زیادی و کمی جریان یا ولتاژ). ممکن است بار متصل به اینورتر جریان بسیار زیادی را طلب نماید. بار را کم کنید و یا از اینورتر دیگری با قابلیت خروجی بیشتر استفاده کنید. در حالیکه برق را قطع کرده اید و قبل از شروع به کار مجدد اینور تر ، مشکلات مربوط به زمین سیستم را یافته و بر طرف کنید. پنل خورشیدی

اینورتر ولتاژ و فرکانس برق شهری را حس می نماید. و به طور معمول برق AC را با همان فرکانس و ولتاژ تولید می نماید. جریان خروجی AC که از اینورتر خارج می شود با میزان اشعه ای که روی آرایه های خورشیدی می تابد تعمیر می کند. کم و زیاد شدن ولتاژ برق شهری که توسط قطع کننده های داخلی اینورتر حس می شود باعث خاموش شدن اینورتر می شود.در این صورت با اداره برق برای رفع مشکل تماس بگیرید. مشکلات اینورتر همچنین ممکن است به دلیل خرابی قسمتی از اینورتر باشد که آرایه های خورشیدی به آن متصل است و موجب قطعی داخلی اینورتر گردد.
منبع: پارسیان سولار