سوالات متداول در زمینه سیستم های خورشیدی و پاسخ

•    به چه سیستم هایی، سیستم فتوولتایی/ خورشیدی می گویند؟
به تمامی تجهیزاتی که در جهت تولید و استفاده از برق تولید شده توسط نور خورشید بکار می روند، سیستم فتوولتایی می گویند.
•    آیا برق تولید شده توسط سیستم خورشیدی برای تمام وسایلی که با برق کار می کنند (وسایل الکتریکی)  کاربرد دارد؟
برق تولیدی توسط سیستم فتوولتاییک از نوع برق DC می باشد. بنابراین کلیه وسایلی که با برق DC کار کنند را می توان به این سیستم وصل کرد. مانند: رادیو، شارژ موبایل، چراغ قوه و برخی از موتورها که با برق DC کار می کنند. برای سایر وسایل برقی که با استفاده از برق AC کار می کنند از دستگاهی به نام اینورتر، که وظیفه تبدیل برق DC به AC را بر عهده دارد، استفاده می شود.
•    وسایل برقی منزل با برق DC (مستقیم) کار می کنند؟
خیر. بیشتر وسایل برقی مانند یخچال، فریزر و تلویزیون با برق شهر کار می کنند. برق شهر از نوع برق AC یا متناوب می باشد.
•    چگونه می توان از سیستم های فتوولتائیک برای به کار انداختن وسایل که با برق متناوب کار می کنند بهره برد؟
می توان به وسیله دستگاهی به نام اینورتر برق DC را به برق شهر یا برق AC تبدیل نمود.
•    پنل خورشیدی چه وظیفه ای از سامانه فتوولتائیک بر عهده دارد؟
پنل خورشیدی (که خود مجموعه ای از سلول های خورشیدی هست) انرژی خورشید را به الکتریسیته تبدیل می کند.
•    چگونه یک سلول خورشیدی برق تولید می کند؟
نور خورشید حاوی بسته های انرژی به نام فوتون می باشد که با برخورد این فوتون ها به سطح سلول خورشیدی انرژی الکتریکی تولید می گردد.
•    جنس سلول های خورشیدی چیست؟
سلول های خورشیدی از نیمه رساناهایی به نام سیلیکون یا ژرمانیوم ساخته شده اند که با تحریک الکترون های این نیمه هادی توسط فوتون های نوری الکتریسیته تولید می شود.
•    بازده بیشینه سلول های خورشیدی چه موقع است؟
بهترین شرایط برای دریافت بیشترین انرژی الکتریکی از یک سلول خورشیدی در شرایط آفتابی و هوای خنک (تقریبا 25 درجه سانتیگراد، با توجه به مشخصات فنی پنل) و در موقعیتی درست عمود بر تابش خورشید است.
•    آیا سلول های خورشیدی انرژی را در خود ذخیره می کنند؟
خیر، سلول ها تنها نور خورشید را به جریان الکتریکی تبدیل می کنند و کار ذخیره در باطری هائی انجام می گیرد که به همین منظور تعبیه شده اند.
•    راندمان پنل های خورشیدی در زمستان و در هوای ابری به چه صورت است؟
نور خورشید از لایه های نازک برف و یخ به راحتی عبور می کند و تاثیر چندانی بر روی کارکرد پنل خورشیدی  ندارد، ولی تا حدی راندمان را کاهش می دهد و بهتر است که سطح پانل ها به دقت تمیز گردد. با توجه به شیب پنل ها، برف بر سطح پنل انباشته نخواهد شد.
•    سطح پنل ها در مقابل برخورد اجسام از جمله تگرگ و ... مقاوم است؟
به این منظور یک لایه پلاستیک یا شیشه ضخیم شفاف بر روی پانل گذاشته شده است که از برخورد اشیاء به سطح سلول ها محافظت می کند.
•    آیا در هنگام شب که نور خورشید وجود ندارد می توان از این سیستم استفاده نمود؟
در سامانه های متصل به شبکه که فاقد باتری ذخیره ساز می باشند، در شب امکان استفاده از تولید برق خورشیدی وجود ندارد. و در سامانه های مستقل از شبکه از برق ذخیره شده در بانک باتری ها استفاده می شود.
•    عمر پنل های خورشیدی چقدر می باشد؟
از پنل ها به طور کلی، به مدت حداقل 20 تا 25 سال می توان بهره برداری نمود ولی بعد از 25سال (با توجه به برند پنل) بازده آنها تا حدی کم می شود.
•    هزینه های جانبی و نگهداری سامانه های فتوولتاییک به چه صورت است؟
این سیستم ها هزینه های جانبی و تعمیرات خاصی ندارند و هزینه ها به هزینه های سرمایه گذاری اولیه محدود خواهد شد تا 25سال می توانید از سیستم بهره برداری کنید.
•    بطور کلی به چند صورت می توان ازسیستم های فتوولتایی استفاده نمود؟
1- به صورت مستقل از شبکه برق، مانند مکان هایی که به شبکه سراسری برق دسترسی ندارند.

2- به صورت متصل به شبکه سراسری برق، در محل هایی که به شبکه سراسری دسترسی دارند.
•    برآورد قدرت مورد نیاز برای یک ساختمان مسکونی به چه صورت است؟
ابتدا باید برآورد کرد که در یک روز به طور میانگین هر وسیله الکتریکی چند ساعت در حال کار است و توان مصرفی هر وسیله الکتریکی چند وات بر ساعت می باشد و توان مصرفی روزانه تمامی وسایل الکتریکی موجود در آن خانه را با هم جمع کرده و به این ترتیب مصرف ماهانه را برآورد کرد. و یا با استفاده از قبض برق انرژی مصرفی دوره را دریافت کرد. و با توجه به راندمان قدرت مورد نیاز ساختمان را بدست آورد.
•    بازده پنل های فتوولتایی تقریبا چقدر می باشد ؟
بازده پنل های تجاری در حدود 11 تا 18 % می باشد.
•    در طرح خرید تضمینی برق، تولید انرژی خورشیدی در مصرف تاثیری خواهد داشت؟
خیر، تولید انرژی خورشیدی با کنتوری جداگانه و با تعرفه های مصوبه وزیر محترم نیرو در سال 95 محاسبه و خریده خواهد شد.
•    سیستم‌های خورشیدی چگونه کار می‌کنند؟‌
یک سیستم فتوولتائیک یا PV از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. پنل‌های خورشیدی، زیرساخت نصب پنل‌ها روی پشت‌بام یا محل نصب، سیم‌کشی سیستم الکتریکی، و یک مبدل قسمت‌های اصلی این سیستم هستند. از هنگام طلوع خورشید تا غروب خورشید پنل‌های خورشیدی الکتریسیته مستقیم یا DC تولید می‌کنند و به مبدل می‌فرستند. این مبدل برق مستقیم را به برق متناوب یا AC تبدیل می‌کند که مورد نیاز مصرف خانگی است. برق متناوب به تجهیزات الکتریکی خانگی منتقل می‌شود و مصرف می‌شود.
در صورت تمایل و هزینه کردن بیشتر می‌توان یک سیستم ذخیره انرژی که همان ردیف‌های باتری است نیز تعبیه شود تا برای تعداد روزهای مشخصی الکتریسیته برای مصرف ذخیره شود.
•    آیا سایه بر عملکرد سیستم خورشیدی تاثیر می‌گذارد؟‌
سایه ممکن است یک مسئله جدی باشد زیرا پنل‌های خورشید با دریافت نور مستقیم خورشید  عملکرد بهینه را دارا هستند. در نتیجه برای بهترین عملکرد و تولید بیشینه بهتر است از حداقل سایه نیز دوری شود.
•    آیا سیستم خورشیدی باعث افزایش مالیات بر املاک می‌شود؟
خیر. سیستم خورشیدی باعث افزایش قیمت ملک شما بدون تاثیر بر روی مالیات آن می‌شود.
•    سیستم خورشیدی چقدر ارزش ملک را افزایش می‌دهد؟
خانه‌های دارای سیستم خورشیدی ۱۷٪ بیشتر مورد توجه و ۲۰٪ زودتر از خانه‌های دیگر در کشور‌های مختلف فروش رفته‌اند. با توجه به تحقیقات آزمایشگاه ملی آمریکا متوسط ارزش افزوده سیستم خورشیدی به املاک برابر ۵۰۰۰ هزار دلار برای هر کیلووات است که مصرف متوسط هر خانه مسکونی به طور متوسط برابر ۳.۱ کیلووات است.
•    چقدر می‌توان توسط سیستم خورشیدی از لحاظ مالی ذخیره کرد؟
با توجه به سایز سیستم خورشیدی شما و مصرف روزانه شما می‌توان به تخمینی از ذخیره و مستقل شدن از سیستم شبکه برقی دست پیدا کرد. با در نظر گرفتن مقدار کمی هزینه راه‌اندازی اولیه، سیستم خورشیدی از روز اول شروع به پرداخت هزینه صرف شده برای خود می‌کند و باید در نظر داشت که شما از شبکه برقی مصرفی ندارید و قیمت برق هر ساله افزایش می‌یابد. به صورت معمول بازگشت سرمایه در طول عمر کارکرد سیستم ۲۰ درصد بیشتر از هزینه کلی برای سیستم خواهد بود.
•    چه تجهیزاتی برای یک سیستم فتوولتاییک بکار می رود؟
بطور کلی یک سیستم فتوولتایی از 4 عضو اصلی تشکیل یافته است.
1- پنلهای خورشیدی
2- باتری
3- اینورتر (تبدیل کننده برق DC به AC)
4- شارژکنترل
•    آیا قیمت پایین تر همیشه بهترین انتخاب است؟ مقایسه دو سیستم را چگونه انجام دهیم؟
موردی که باید دقت شود توجه به طراحی، میزان توان پنل و ظرفیت باطری در وهله اول و بعد از آن برندهای استفاده شده و ضمانت نامه‌ها است. باید واقع بین باشیم که یک سیستم با 300 وات پنل توانایی تولید 3000 وات در روز را به هیچ عنوان ندارد.پس باید به خروجی و میزان پنل و باطری دقت کرد.
•    استهلاک، تعمیر و نگهداری سیستم های خورشیدی به چه صورت است؟
چون قطعات مکانیکی – الکتریکی و الکترونیکی در آن بکار نرفته استهلاکی ندارد. برای کارایی هر چه بیشتر بهتر است سطوح جذب نور همواره تمیز باشد و پس از بارش برف یا جمع شدن غبار روی سطح کلکتور ها تمیز شود.
•    آیا سیستم های خورشیدی نیازمند تعمیرات و نگهداری زیادی می باشند ؟
یک سیستم خورشیدی تقریبا نیاز به هیچ نوع نگهداری و تعمیراتی نمی باشد، تنها نیازمند سرویس های دوره ای می باشد هر سه سال یکبار سیستم خورشیدی تست شود تا اطمینان حاصل کنیم برفک وجود ندارد و به همراه آن ph مایعی که داخل پنل ها جریان دارد نیز کنترل می شود تا سیستم بتواند بیشترین طول عمر ممکن را داشته باشد.
•    اینورتر چیست؟
اینورتر برق DC (باتری یا سلول خورشیدی) را گرفته و آن را تبدیل به برق AC یا برق خانگی جهت روشن کردن وسایل الکترونیکی می کند.
•    آیا سیستم های خورشیدی در ایران توجیه اقتصادی دارند؟
باید دقت شود برای مناطق محروم از برق استفاده از هر نوع سیستم خورشیدی چه چراغ های خورشیدی برای نورپردازی محوطه و چه استفاده از سیستم های تامین برق خورشیدی دارای توجیه اقتصادی است.
همچنین برای مناطق بهره مند از برق استفاده از چراغ های خورشیدی در محوطه ها توجیه اقتصادی دارد چرا که هزینه های کابل، حفر کانال، عایق کاری، تابلو برق و … حذف می شوند.
علاوه بر این موارد سیستم های متصل به شبکه با توجه به تزریق برق به شبکه سراسری و همچنین با توجه به خرید تضمینی 20 ساله برق توسط دولت و شرکت برق هر سیستم خورشیدی بین 4 تا 5 سال بازگشت سرمایه دارد.
•    سایت های خورشیدی جهت نصب پنل های فتوولتائیک چگونه انتخاب می شوند؟
سایت ها باید با معیارهای لازم فیزیکی همخوانی داشته باشند، از جمله اینکه جهت آنها رو به جنوب باشد (جنوب مغناطیسی) به خوبی در معرض آفتاب قرار داشته باشند ( آفتاب گیر باشند) و فضای لازم و همچنین ساختار مناسبی برای نصب پنل های فتوولتائیک داشته باشند.