17 ویژگی ساندویچ پانل در ساخت کانکس چیست ؟

ساندويچ پانل يك ساختاري سبك و مركب است كه از دو طرف به دولايه محدود شده و در وسط يك لايه عايق قرار دارد كه ماده عايق مي بايست بسيار نرم و سبك و داراي خواص فيزيكي خاص باشد .ساندويچ پانل ها به دو گروه سقفي و ديواري تقسيم مي شوند كه با پلي اورتان (PU) توليد مي شوند و جايگزين بسيار مناسبي براي ديوار ها و تيغه هاي آجري و سفالي مي باشند .ساندويچ پانل در واقع قرار گرفتن يک عايق مناسب (فوم پلي اورتان , پلي استايرن ، پشم سنگ و ....) بين دو لايه ديگر (ورق رنگي ، گالوانيزه و ....) را در ضخامتهاي مختلف مي گويند.امروزه با توجه به گستره کاربرد آن، اهميت استفاده از انواع پوششها براي کاربردهاي مختلف آشکار گرديده است. مثلا براي استفاده در صنايع غذايي ، بهداشتي و دارويي با درجه اهميت بالا از روکش ورق استيل استفاده مي گردد .ساندويچ پانل با توجه به نوع محل کاربرد آن به دو نوع ديواري (پيچ نمايان يا پيچ مخفي) و سقفي (استفاده از شکل دهي ذوزنقه اي ورق دريک وجه براي استحکام بيشتر پانل) تقسيم گرديده و متداول مي باشد.استقبال از اين محصول به قدري توسعه يافت که حتي با توجه به نوع و درجه عايق بودن و ضد حريق بودن آن انواع مختلفي از عايقها همچون فوم پلي اورتان، پشم سنگ و فوم پلي استايرن را وارد اين صنعت کرد. استفاده از عايق پشم سنگ با توجه به ضريب انتقال حرارت فوق العاده پايين و مقاومت بسيار مناسب آن در مقابل حريق در صنايع خاص (نفت، گاز، پتروشيمي و ....) مورد توجه قرار گرفت.

چرا ساندويچ پانل اينقدر مورد علاقه بخش صنعت قرار گرفته است ؟سوال در
ويژگيهاي منحصر به فرد آن نظر هر متخصص و سرمايه گذاري را جلب مي کند. عايقي بسيار مناسب در مقابل سرما و گرما، وزن سبک، مقاومت مکانيکي مناسب، سهولت در حمل و نقل، بهداشتي و قابل شستشو، سادگي نصب در هر شرايط زماني و مکاني و آب و هوايي و سرعت نصب بالا در نهايت يک سرمايه گذاري مطمئن و انتخاب صحيح را به ارمغان مي آورد.
البته امروزه در کشور عزيزمان شاهد موارد کاربرد متعدد ساندويچ پانل همچون، يخچالها و سرد خانه هاي صنعتي، سوله ها، انبارها، نيروگاهها، فرودگاهها، ويلاها، نمايشگاهها، مدارس، بيمارستانها،کانکس،کاروان. .

ويژگي هاي ساندويچ پانل :
1- وزن سبک
2- تحمل قابل توجه فشار بار
3- عايق در برابر صدا
4- عايق در برابر رطوبت
5- چسبندگي فوم به ورق ايمني سلامتي
6- مقاومت شيميايي -مقاوم در مقابل آتش
7- مقرون به صرفه بودن و عمر بالا
8- عايق حرارت در برابر سرما و گرما
9- بهترين عايق در برابر حرارت و برودت
10- عايق در برابر صوت
11- مقاوم در برابر زلزله
12- بهداشتي و قابل شستشو
13- سرعت و دقت در نصب
14- سهولت در حمل و نقل
15- صرفه جويي در مصرف انرژي
16- سهولت در تغيير و تعويض پانلها
17- دستيابي به فضاي مفيد بيشتر با توجه به ضخامت کم.

انواع کاربري کانکس پيش ساخته ساندويچ پانلي :
کمپ اسکان درمناطق شمالي به دليل رطوبت
کمپ مسکوني در مناطق سردسير و گرمسير به دليل عايق گرمت و سرما
آشپزخانه هاي صنعتي در پروژه ها به دليل استفاده از وسايل پخت وپز
مدارس و آموزشگاهها به دليل عايق گرما، سرما و آتش
کمپ اداري در کارگاه ها و پروژه ها به دليل عايق صدا