دیزل ژنراتور (Diesel Generator)

در دنیای صنعتی امروز سخت ترین تصمیم یک مدیر فنی انتخاب یک دیزل ژنراتور مناسب برای تامین برق خود می باشد، زیرا یک تصمیم اشتباه در انتخاب منجر به خسارت های جبران ناپذیری برای واحدهای صنعتی می شود. با توجه به اینکه انواع مختلفی از دیزل ژنراتورها با کارایی متفاوت وجود دارد شرط انتخاب یک دیزل ژنراتور مناسب شناخت نسبی درباره آن می باشد.
دیزل ژنراتور یا مولد دیزل به ترکیبی از موتور دیزل، ژنراتور و انواع متعلقات فرعی از قبیل شاسی، اطاقک پوشاننده جهت محافظت و کاهش صدا، سیستم‌های کنترل، قطع کننده‌های اضطراری مدار، سیستم مولد گرما، سیستم استارت اتومات و غیره که به منظور تولید برق استفاده می‌شود، می‌گویند. بعضی از متداول ترین ژنراتورها استامفورد (STAMFORD) / استامفورد پاور (STAMFORD POWER) / مک آلته (MECC ALTE)/ لروی سومر (Leroy Somer) / ماراتن (Marathon)/ ای وی کی ماه نیرو (AVK/MN) دیزل ژنراتور ترکیبی از موتور دیزل و یک ژنراتور الکتریکی (غالباً آلترناتور) است که برای تبدیل انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مجموعه دیزل ژنراتورها در مکانهایی بدون اتصال به شبکه توان، مانند مواقعی که نیاز ضروری به فراهم کردن توان و انرژی است و نیز زمانهایی که شبکه وجود ندارد، مورد استفاده قرار می گیرندزمانی که شبکه قطع می‌شود، درست بخوبی کاربردهای پیچیده تر مانند اوج برش، پشتیبانی شبکه و ارسال به شبکه‌های توان، انرژی فراهم می‌شود. در نظر گرفتن سایز دیزل ژنراتور برای جلوگیری از کم شدن بار یا کمبود توان ضروری است و این عمل بوسیله الکترونیک مدرن بویژه بارهای غیرخطی دشوار شده است.
دیزل ژنراتور چیست؟
شاید ساده ترین تعریف این باشد که دیزل ژنراتور یا مولد دیزل از دو بخش اصلی موتور دیزل و ژنراتور الکتریکی تشکیل شده است، در کنار تجهیزات جانبی دیگری مانند شاسی، سیستم استارت اتومات، اطاقک پوشاننده جهت محافظت و کاهش صدا، سیستم مولد گرما، قطع کننده‌ های اضطراری مدار، سیستم‌های کنترل و... تشکیل دستگاهی جهت تولید برق را می دهد.
دیزل ژنراتور ها از نظر سوخت مصرفی به سه دسته تقسیم می شود:
دیزل ژنراتور های گاز سوز
دیزل ژنراتور های گازوئیل سوز
دیزل ژنراتورهای دوگانه سوز
تولید برق در این دستگاه توسط انتقال نیروی مکانیکی حاصل از سوخت دیزل توسط موتور به ژنراتور انجام می پذیرد.
در ظاهر و باور عامیانه یک دیزل ژنراتور تنها در زمان قطع سراسری برق استفاده می گردد و به آن موتور برق می گویند اما از نگاه یک کارشناس فنی، دیزل ژنراتورها مصارف دایمی زیادی در صنعت دارند بنابراین در انتخاب آن باید موارد بسیار زیادی را در نظر گرفت.
از آنجایی که ابعاد دیزل ژنراتورها توسط توان آن مشخص می گردد و هرکدام از آنها در توان های مختلف کارایی متفاوتی دارند، یکی از مهمترین عوامل در انتخاب دیزل ژنراتور ها توجه به ابعاد آن می باشد. معمولا دیزل ژنراتور ها در توان های (8 تا 30) کیلوولت آمپر برای مصارف خانگی تا توان 2000 کیلو ولت آمپر اداره های بزرگ و کارخانه های تولید برق، 5 مگاوات برای تولید ایسنگاه های کوچک تولید برق و در توان های بالاتر بصورت مجزا در محل نصب شده و تجهیزات فرعی به آن اضافه می گردد. فروش دیزل ژنراتور و خدمات پس از فروش : دیزل ژنراتور و موتور ژنراتورهای گازسوز کوپله فابریک کمپانی کامینزپاور Cummins power انگلستان، الکوز Elcos ایتالیا و کاترپیلار CATERPILAR امریکا