پانچ و خم cnc چیست؟

سوراخ کاری و ایجاد حفره یا برجستگی در انواع متریال های موجود اعم از ورق های فلزی و کاغذی تا چوبی را می توان تعریف کلی پانچ دانست. در فرهنگ فارسی معین کلمه پانچ به این صورت معنا شده است: دستگاه یا وسیله ای که کاغذها را با آن سوراخ و باطل کنند مانند منگنه و... . پانچ ورق نیز یک فرآیند شکل‌دهی فلزات است که در آن با استفاده از یک پرس پانچ، به ابزاری به نام پانچ نیرو وارد می‌شود تا به داخل قطعه فلزی وارد شده و با برش دادن قطعه، در آن سوراخ ایجاد کند. غالباً پانچ پس از عبور از قطعه و سوراخ کردن آن، به یک حفره حدیده در زیر قطعه وارد می‌گردد. در عملیات پانچ ورق، یک تکه قراضه فلزی که از محل سوراخ بریده می‌شود، به داخل حفره حدیده می‌افتد. بسته به نوع و جنس قطعه‌ای که پانچ می‌شود، این قطعات قراضه ممکن است بازیافت شده و دوباره استفاده شوند یا دور ریخته شوند.

پانچ ورق فلزی با دستگاه cnc

یکی از روش های نوین برش و فرم دهی انواع ورق های فلزی و غیر فلزی و کامپوزیت ها استفاده از پانچ cnc می باشد که قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فردی برای ساخت و نصب قطعات پیچده فلزی و غیر فلزی و کامپوزیت ها در هر صنعتی مانند هواپیماسازی، ساختمان و آسانسور سازی، تابلو سازی را فراهم می آورد.

پانچ cnc در صنعت

در بخش صنعت از دیرباز تا کنون تکنولوژی پانچ نقش مهمی را برعهده داشته و به عبارتی باید گفت بخش جدایی ناپذیری از صنعت به شمار می رود که همواره با پیشرفت تکنولوژی، صنعت پانچ نیز در حال پیشرفت است. امروزه به روز ترین دستگاه ها که تماما کامپیوتری و سیستم عاملی هستند در بازار و صنعت موجود هستند. فتح لیزر با داشتن دستگاه های آلمانی پیشرفته که تماما کامپیوتری و سی ان سی است انواع خدمات مربوط به پانچ از جمله پانچ و سوراخ کاری ورقهای فلزی اعم از آهن – استیل – آلومینیوم – ورقهای روغنی و گالوانیزه ای و...که ابعاد، سایز و ضخامت های مختلف را شامل می شود را به انجام می رساند.

خم کاری چیست و چه کاربردی دارد؟

خمکاری ورق های فلزی یکی از عملیات‌های بسیار پرکاربرد در صنعت می‌باشد و برای مقاصد گوناگونی چون ساخت باکس فلزی در صنعت الکترونیک، ساختمان سازی، دامداری و کشاورزی، کشتی سازی، کارخانجات و ... کاربرد دارد. خمکاری ورق های فلزی عملی مکانیکی است که در آن به ورق فشار وارد می‌شود و این فشار خمش و زاویه در ورق ایجاد می‌کند. خمکاری ورق های فلزی دارای روش های گوناگونی است که با توجه به مواردی چون جنس ورق، ضخامت آن، طرح مورد نظر برای خم کردن و میزان خمش، روش مورد نظر انتخاب می‌شود. همچنین با توجه به جنس ورق فلزی مشخص می‌شود که خمکاری ورق های فلزی به صورت گرم اجرا شود یا به صورت سرد و در دمای پایین انجام گردد. اگر ورق فلزی مقدار کربنی بیش از 1.2 درصد داشته باشند، قابلیت خمکاری این ورق ها کاهش یافته و برای خم کردن، باید ابتدا آن ها را گرم نمود. معمولا ورق های غیر آهنی را به جز ورق روی و ورق آلومینیوم در حالت سرد خمکاری می کنند. در اکثر موارد در طی عملیات خمکاری ضخامت ورق تغییری نمی کند. البته به دلیل کشش ایجاد شده هنگام خمکاری ممکن است در پاره ای از موارد ضخامت قسمتی از ورق فلزی تغییر نماید.

در خم کاری ورق فلزی، ممکن است در اثر بی دقتی، ورق چین خوردگی یا ترک خوردگی پیدا کند. بنابراین محاسبه دقیق مقدار فشار وارد شده توسط پانچ با در نظر گرفتن ضخامت ورق و شکل مورد نظر خمش، قبل از خمکاری، ضروری است و از بروز اشتباهات جلوگیری خواهد کرد.

دستگاه خمکاری ورق

خمکاری فلزات به روش کنترل عددی با کامپیوتر یا همان سی ان سی cnc، یک فرآیند ساخت محسوب می‌شود که این فرآیند با دستگاه‌های پرس برک cnc انجام می‌شود. این دستگاه‌ها عملیات خمکاری را به ضخامت تنها چند میلی‌متر تا قطعاتی به طول ۱۰ها متر بر روی ورق های فلزی انجام می‌دهند. دستگاه پرس برک سی ان سی به دو صورت می‌باشد که با اصطلاح داون فرمینگ و آپ فرمینگ شناخته می‌شوند. ورق فلزی حاصل از هر دوی این روش‌ها یکسان بوده و در هیچکدام از روش‌ها، از نظر طرح و نوع قطعه‌ای که کار می‌شود، محدودیتی وجود ندارد.

خمکاری ورق با دستگاه خم   CNC

خمکاری یکی از روش های فرم دهی انواع ورق های فلزی و غیر فلزی جهت ایجاد خم در قطعات مختلف می باشد. یکی از مزایای خم cnc  افزایش دقت در محل خمکاری و کاهش خطاهای نصب و مونتاژ قطعات می باشد. همچنین در اکثر مواقع مشکل اساسی برگشت فنری را نیز می توان با خمکاری با دستگاه های پیشرفته برطرف نمود. جدول زیر مقدار ابعاد خمکاری دستگاه ما را نشان می دهد.